Tuesday, May 02, 2006

Upprepande pojkar

Andreas: De finns överallt. Dessa produkter. Dessa vinstmaskiner som suger ur ungdomen dess intellekt. Jag pratar om pojkband...

Jag vet. Nu kommer Ni att säga "Alla vet väl att pojkband är mesiga. Alla hatar dem, din dumma, snygga man!"
Men jag hatar dem verkligen, verkligen. Jag tvingas lyssna på dessa hjärnlösa, falska och manipulerande killar dag ut och dag in på min arbetsplats. Jag kan påstå att jag har blivit ganska insatt i detta koncept. De saker som de sjunger om, med sina kvinnoliknande stämmor, är mycket dramatiskt och laddat. Pojkarna tycks lägga ner mycket energi i varje ton de tar, och därav blir det på sätt och vis väldigt övertygande och kraftfulla ord. De säljer skivor som smör i solsken.
Tillåt mig att ge Er ett par exempel på vad de verkligen säger:

You make me so high, that I can fly.
I will always love you
You take me to heaven

Sjunger de verkligen om kvinnan i sitt liv? I så fall. Sjunger de alla om samma kvinna? Om så är fallet så vill jag ifrågasätta kvinnan och dessa herrar. Om vi utgår från det faktum att hon får personer så pass förälskade att de flyger av lycka samt att kärleken kommer att vara för evigt. så innebär detta att fem vuxna män sjunger en sång om denna kvinna. Fem män som delar på en kvinna? Hon gör det uppenbarligen ganska snyggt, om hon inleder förhållanden med ett flertal män och får dem att flyga av lycka, men har hon ingen moral?
Om man ser det ur männens vinkel så blir det inte så mycket bättre heller. Fem killar som sjunger hur de tillsammans har fixat denna oskyldiga flicka, och gör hån av henne genom att ge ut en skiva om sina bedrifter.
Men man skulle å andra sidan kunna se saken ur en tredje vinkel. De sjunger om det som de blir tillsagda om av producenten, utan något som helst ifrågasättande om vad de faktiskt säger. De sjunger en massa skit och massan köper det med hull och hår. Det är en fördummande produkt, och de säljer sina själar till högstbjudande. Jag hatar verkligen konceptet kring pojkband och det borde vara lika förbjudet som allt annat som skadar människor. Staten borde verkligen ingripa i detta ärende. Men de är antagligen upptagna med att köpa skivorna till sina tonårsdöttrar.

1 comment:

Martin said...

Hjärtligt tack för senast! Många fina minnen förknippar jag för lång framtid med denna vårdagsafton i april.

Mot hatet och för kärleken!

www.myshornan.blogspot.com