Sunday, May 28, 2006

Import av idioti

Daniel:

Jag sitter en eftermiddag och zappar lite förstrött framför min TV. Jag har inget större hopp om att något jättetoppen ska visas vid denna tidpunkt. Hux flux så noterar jag något. På tre av kanalerna visas pratshower. Inget speciellt, tänker du. Jodå. De är alla tre amerikanska pratshower. TV3 visar Oprah, TV4 visar Tyra Banks show och Kanal 5 visar Ellen. Eller om det var tvärtom. Hursomhelst, vad innebär nu detta? Jo, dessa shower är riktade mot amerikanska kvinnor som tillhör den övre medelklassen. Utan att tänka på det så kablas deras värderingar och synsätt rätt in i våra vardagsrum. En hård och tuff kille som jag kan fnysa lite coolt åt det hela, ta en cigg, vrida upp volymen på stereon och avsluta min grogg. Men pöbeln då? Hur reagerar den?

Hörsamma min teori:

USA är ett land som är byggt på ohejdad konsumtion. När alla behov är tillfredsställda skapas nya. Sverige har inte kommit lika långt i denna utveckling men vi jobbar så snabbt vi kan. Vad är det man får se i dessa pratshower? Och på MTV Cribs? Och Sweet Sixteen? Svinrika människor som vill ha mer. Som skryter om sina massiva garderober, stora som hangarer. Vi ser femtonåringar som KRÄVER att få en SUV i sextonårspresent. Kort sagt: Lycka mätt i pengar. Vulgära monument över framgång. Monument med bäst före datum, ty allt måste vara av senaste modell. Nu kanske inte dessa bilder påverkar den vuxna delen av befolkningen i Sverige så där jättemycket. Men kidsen, du vet tonåringarna. Tonåringarna med sina outvecklade hjärnor som gör att de inte kan tänka speciellt kritiskt utan gör att de tror att de vet allt som är värt att veta. Tonåringarna som är den köpstarkaste gruppen i samhället. Ser de att dessa TV-program är skådespel? Ett skådespel som uppmuntrar konsumtion baserad på avundsjuka istället för behov? Girighet istället för nödvändighet? Tror inte det, va? Dags att införa momentet "kritiskt tänkande" i skolorna nu? Japp. Ett vaccin mot idiotin.

3 comments:

Daniel o Andreas said...

Ville bara kommentera detta inlägg för vad det är; Ytterligare en byggsten som stärker denna solida blogg.

Martin said...

I samma ögonblick som jag läst färdigt detta inlägg händer något mycket märkligt. Min orubbliga kärleksaura kollapsar då jag helt plötsligt fattar samtycke. Vreden sprider sig som bakterier i kroppen och jag hör mig själv upprepa meningen: Förbannade jävla avskum till människor som vältrar sig i idiotins avskrädeshög. Till att börja med viskar jag det tyst för mig själv. Men vreden tar efterhand över och till slut skriker jag ut orden så att skärmen dränks av fradga. Jag hatar, mina vänner! Jag hatar!

Daniel o Andreas said...

Skåda ljuset, broder. Det sticker i ögonen.