Thursday, October 05, 2006

The squid and the whale

Daniel har sett på en film:

Fantastiska recensioner! Otroliga skådeselarinsatset! En historia som berör! Oscar! Oscar! Oscar!

Så lät det om filmen The squid and the whale av Noah Baumbach när folk sett den. Du må tro att jag trodde att den skulle vara en riktig filmfest när jag kikade på den. Oj...oj...oj...nu undrar jag varför världens "konstnärliga" människor deltar i dessa hyllningar. The squid and the whale är dålig. Pang bom: Dålig. Men...den är gjord som att den skulle vara bra. Snyggt foto. Lite retro 80-talsmiljöer. Hip musik. Folklig skådis får spela komplicerad roll (Jeff Daniels). Cynisk, torr humor. Lite provocerande bilder. Ett slut som får en att "tänka efter". Ja, just det...men slutet fick mig att tänka:

"Va fan, det här var ju bara dåligt. Dåligt, dåligt. DÅLIGT!"

Filmjäveln är helt innehållslös. Lika ytlig som Armageddon eller Pearl Harbor. Detta är Pearl Harbor för intellektuella. Man skräddarsyr det som konstnärliga människor vill ha helt enkelt och skiter i innehållet. Jag kan tänka mig att studenter och djupa människor över hela jordklotet tycker att den här filmen är ett mästerverk enbart för att det ska man tycka om man är en student eller intellektuell person. Men jag låter mig inte luras. Att gilla The squid and the whale betyder inte att du är smartare och djupare än andra...nej...det innebär att du är lättlurad och dum.

3 comments:

Martin said...

Jag är student! Vad menar du?

Martin said...

Välkommen tillbaka förresten

Daniel o Andreas said...

Dumma student! Dumma dumma dumma!